Geholpen door een uitmuntend slotkwartaal heeft Nike zijn boekjaar met een flinke bonus afgesloten. Het sportkledingconcern haalt steeds meer inkomsten uit de directe verkoop aan consumenten.
“Cruciaal jaar”
In het vierde kwartaal (maanden maart, april en mei) steeg de omzet met 96% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de coronapandemie zowat een hoogtepunt bereikte. Over heel het boekjaar klom de omzet met 19% tot 44,5 miljard dollar (37,3 miljard euro).
“Het boekjaar 2021 was een cruciaal jaar voor Nike waarin we onze Consumer Direct versnellingstrategie uitrolden”, zei CEO John Donahoe. “Gedragen door ons momentum, blijven we investeren in innovatie en ons digitale leiderschap om de basis te leggen voor de langetermijngroei van Nike.”
Sterkste prestatie voor Jordan-collectie
De inkomsten voor het merk Nike bedroegen 42,3 miljard dollar (35,4 miljard euro), een stijging met 17% op valutaneutrale basis. Converse kende een vergelijkbare groei en boekte een omzet van 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro). Binnen het volledige concern presteerde de Jordan-collectie het sterkst, met een omzetgroei van 31%.
De verkoop van de eigen winkels inclusief online (‘Nike Direct’) steeg met 32% tot 16,4 miljard dollar (13,7 miljard euro), vooral door een sterke toename van de onlineverkoop. De e-commerce is intussen goed voor ruim 20% van de totale omzet. Ondanks de tijdelijke winkelsluitingen ten gevolge van het coronavirus, steeg de vergelijkbare winkelomzet nog met 4%.
Monsterwinst
Over het volledige boekjaar realiseerde Nike een nettowinst van 5,7 miljard dollar (4,8 miljard euro), een stijging met liefst 126%.