In het tweede kwartaal van zijn fiscaal jaar zag Nike de nettowinst gevoelig stijgen. Toch blijven bevoorradingsproblemen de sportkledingreus parten spelen.
Vlakke omzet
Nike realiseerde in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar een totale omzet van 11,4 miljard dollar (10,1 miljard euro), een lichte stijging met 1% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten bleven de opbrengsten stabiel.
Fabriekssluitingen ten gevolge van covid-19 en verstoringen van de toeleveringsketen hadden een aanzienlijke impact op de activiteiten. In Groot-China viel de omzet met bijna een kwart terug en in Azië & Latijns-Amerika met 6%. In Noord-Amerika (+12%) en in Europa (+6%) kon Nike wel groeien, dankzij de grotere pijplijnvoorraad die in de loop van het kwartaal binnenkwam.
De rechtstreekse verkoop aan de consument (‘Nike Direct’) nam met 8% toe, aangevoerd door een groei van 30% in Noord-Amerika, met onder meer recordresultaten tijdens Black Friday. De opbrengsten uit e-commerce groeiden met 11%, ook al vooral onder impuls van de succesvolle verkoop in de Verenigde Staten.
Ondanks de aanhoudende stockproblemen kon Nike de winst gevoelig opkrikken. Het sportkledingconcern boekte een nettowinst van 1,33 miljar dollar (1,17 miljard euro), bijna 7% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.