Populaire schoenenmarkt
De goede resultaten werden neergezet nadat Nike meer schoenen met hoge marges verkocht en ook andere dure producten bleken succesvol in het voorbije kwartaal. Ook de bestellingen voor juni tot november, wat Nike ‘future orders’ noemt, lagen hoger dan verwacht: zij groeiden met 13 procent. Analisten hadden verwacht dat de groei zou vertragen naar 10,4 procent, terwijl ze een kwartaal eerder nog omhoog gingen met 11 procent.
Vooral in de Verenigde Staten zijn basketbalmerken met hoge marges, zoals schoenen van Kobe, LeBron en Jordan, bijzonder populair. Ze zijn daarmee de snelst groeiende schoenenafdeling binnen het bedrijf. Ook de verkoop van loopschoenen ging de hoogte in, ondanks vrees voor een mindere vraag.
De totale omzet van Nike steeg het voorbije kwartaal met 4,8% naar 7,78 miljard dollar (zeven miljard euro). De nettowinst ging met maar liefst 24 procent de hoogte in, naar 865 miljoen dollar (770 miljoen euro). In Noord-Amerika, de grootste markt van Nike, steeg de omzet met 13 procent.
Nike verwacht nu voor het huidige boekjaar een “groei in de lage dubbele cijfers”, terwijl het eerder een voorspelling van onder de tien procent had gedaan.