Nike opent een creatieve pop-up in Chicago: in samenwerking met ontwerper Virgil Abloh (onder andere Louis Vuitton) kunnen jongeren deze zomer workshops volgen in het gloednieuwe NikeLab Chicago Re-Creation Center.
Virgil Abloh geeft les
Nike lanceert deze zomer een gemeenschapscentrum in Chicago, waar van eind mei tot eind juli wekelijks workshops en vormingen door lokaal talent te volgen zijn in een speciaal gebouwde pop-upwinkel op Michigan Avenue. Bij die ‘mentoren’, zoals Nike ze zelf noemt, hoort onder meer Virgil Abloh, die de hiphopcultuur met de modewereld verzoent en het onder meer tot artistiek directeur van Kanye West en Louis Vuitton schopte.
Het initiatief komt er naar aanleiding van de eerste grootschalige tentoonstelling die Abloh deze zomer in zijn thuisstad krijgt. De designer heeft voor de gelegenheid een nieuw pand voor Nike ontworpen: in wat er als een reuzegrote schoenendoos uitziet, ligt de klemtoon op duurzaamheid (Re-Creation) en vorming (Creation).
Maar 20% retail
“De voetafdruk van deze plek is wellicht voor zo’n 20% retail”, aldus Abloh, die hoopt dat klanten er ook zelf schoenen komen ontwerpen. De boodschap met een knipoog op de gevel van de pop-upwinkel is dan ook niet mis te verstaan: “Uitsluitend voor promotioneel gebruik”.
Opvallend: Michigan Avenue is één van de duurste winkelstraten van de Verenigde Staten. Nu winkels online gaan, komen de fysieke ruimtes echter vrij en is het aan de gemeenschap om daar iets anders mee te doen, zoals Abloh verklaart tegenover Fast Company.
Nike wil met de pop-up dan weer vooral zijn recyclage-inspanningen in de verf zetten. De schoenenproducent wil consumenten oproepen om hun oude schoenen in te leveren. Als ze nog in goede staat zijn, worden ze weggeschonken; de rest wordt vermalen tot ‘Nike Grind’, een kunststofkorrel die het merk voor van alles gebruikt: van de vloeren en de mannequins in de winkel tot een basketbalplein dat Nike en Abloh samen in Chicago aan het bouwen zijn.