Nike opent vandaag in Parijs zijn allereerste ‘Jordan Brand’-winkel van Europa: 290 m² winkelruimte die volledig is toegespitst op het sportgamma dat de Amerikaanse gigant ontwikkelt in samenwerking met NBA-legende Michael Jordan.
Met Foot Locker als partner
‘Jordan Bastille’ is pas de eerste vestiging in Europa die volledig gewijd is aan het bij jongeren waanzinnig populaire submerk van de Nike-groep. Eerder opende Nike al soortgelijke winkels in onder meer Chicago, New York, Hongkong en Dubai terwijl rond deze tijd ook in het Canadese Toronto een pop-upwinkel omgebouwd wordt tot een permanent verkooppunt.
Nu krijgt Parijs dus de Europese primeur. Nike ging daarvoor in zee met Foot Locker, met wie het ook al in de VS samenwerkt. “Parijs is de hoofdstad van de mode. Voor ons was het dus een logische keuze om er onze eerste Europese winkel te openen”, zegt topman Larry Miller. Bovendien gaat de band tussen Parijs en Jordan al heel lang terug in de tijd: “Jordan kwam er in 1985 zijn allereerste basketschoen presenteren en was er vorig jaar ook bij toen de dertigste verjaardag van de Air Jordan werd gevierd in het Palais de Tokyo. Frankrijk heeft dan ook een sterke en unieke basketbalcultuur.” Na de Verenigde Staten is Frankrijk inderdaad de grootste leverancier van basketspelers in de NBA-competitie.
Instagram als (extra) uitstalraam
Behalve het volledige Jordan-gamma biedt ‘Jordan Bastille’ de fans ook een kleine sportzaal (waar ze het schoeisel kunnen uittesten), een atelier (om elk nieuw paar schoenen een persoonlijke touch te geven) en een ruimte speciaal voor kinderen. Daarnaast zet de winkel ook in op Instagram als ‘uitstalraam’ voor beperkte reeksen.
Het is de bedoeling dat Nike foto’s van unieke modellen of beperkte reeksen op Instagram publiceert, waarbij de fans de mogelijkheid krijgen om het paar van hun keuze te reserveren en een afspraak te maken om ze te komen passen in de Parijse boetiek. “Dit is een extra service voor onze trouwe klanten. Vaak staan zij soms een nacht lang aan te schuiven voor een winkel om er toch maar als eerste bij te zijn wanneer zo’n uniek model op de markt komt”, klinkt het in Parijs.
‘Jordan Brand’ is voor Nike een sterke groeimotor: het merk is intussen al goed voor een omzet van 2,75 miljard dollar en groeide het voorbije jaar liefst 18%. Dat is liefst drie keer sneller dan de hele Nike-groep, die het in zijn gebroken boekjaar 2015-2016 (afgesloten eind mei) moest stellen met een groei van 5,8% bij een groepsomzet van 32,38 miljard dollar. Wereldwijd zouden er naar verluidt al meer dan honderd miljoen paar Jordan’s verkocht zijn.