Sportmerk Nike zag zijn omzet én winst fors stijgen in het tweede kwartaal. Het Amerikaanse merk ging er in alle regio’s op vooruit, met China als belangrijkste groeimotor.
Overal groei
De omzet van het bedrijf in zijn geheel steeg in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar met 10,1% tot 10,3 miljard dollar (9 miljard euro). Analisten gingen uit van 10,09 miljard dollar, schrijft beurs.nl. Het sportmerk groeide in alle regio’s, maar Groot-China (waartoe Nike ook Taiwan telt) spande de kroon met een omzetstijging van 19,6%. Het gelijknamige merk zelf zag de opbrengsten stijgen met 10% tot 9,8 miljard dollar. Converse, dat de laatste tijd een beetje op de sukkel was, kende een sterk kwartaal en groeide met 12,9%.
De nettowinst van het sportconcern steeg met liefst 31,6% naar 1,1 miljard dollar (1 miljard euro). Dat is fors hoger dan de 924 miljoen dollar die door analisten werd vooropgesteld. Nike schrijft de sterke winststijging onder meer toe aan hogere verkoopprijzen.