Sportmodemerk Nike voelt de druk op de marges door de stijgende kosten. Toch blijft het Amerikaanse merk investeren: de samenwerking met Zalando breidt uit en in België neemt het distributiecentrum nog eens 400 mensen aan.
Samenwerking met Zalando
De omzet van Nike steeg vorig kwartaal met 4% tot 12,7 miljard dollar. Hoewel dat meer is dan verwacht, betaalt de sportkledingretailer er een prijs voor. De stijgende kosten drukken de brutomarges en het merk blijft zwak presteren in China, waardoor de winst per aandeel met 20% zakte. De brutomarges daalden tot 44,3% als gevolg van hogere logistieke kosten, lagere marges bij Nike Direct en ongunstige wisselkoersschommelingen.
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar zag CFO Matthew Friend niettemin de basis voor een nieuw jaar van sterke groei. Daarvan getuigt alvast de uitbreiding van de samenwerking met Zalando. Door hun Nike-account aan Zalando te koppelen krijgen klanten in tal van Europese landen (ook België en Nederland) voortaan toegang tot een selectie producten die alleen voor Nike-leden beschikbaar is. Zo kunnen ze het exclusieve assortiment ook op Zalando aanschaffen.
In het Belgische distributiecentrum in Laakdal overschrijdt Nike in oktober bovendien de drempel van 5000 medewerkers. Nog 400 medewerkers die er momenteel als tijdelijke interimkrachten werken, worden door de sportreus in dienst genomen. Het filiaal zoekt verder nog meer werknemers.