Nike ruilt topman John Donahoe na aanzwellende kritiek in voor een nieuw exemplaar. Beter gezegd: voor een oud exemplaar, want Elliott Hill werkte eerder al meer dan dertig jaar bij het sportmerk.
Nike “uncool” gemaakt
Op 14 oktober treedt Hill aan als CEO en president. Hij is een oude bekende van het merk, want tot 2020 bekleedde hij 32 jaar lang verschillende leidinggevende posities in Europa en Noord-Amerika. Huidig CEO John Donahoe blijft tot 31 januari 2025 aan als adviseur voor de soepele overgang, maar trekt zich meteen terug uit de raad van bestuur.
Hill komt terug uit pensioen om Nike uit het slop te trekken, zes dagen nadat Bloomberg over John Donahoe een artikel publiceerde met de titel “The Man Who Made Nike Uncool”. Hoewel Donahoe voordien onder andere eBay leidde, maakte hij bij Nike vooral strategische fouten, klinkt het. De topman bleef inzetten op direct-to-consumer en zette groothandelsklanten aan de kant, maar na de coronapandemie wendden die vroegere partners zich succesvol tot rivaliserende merken als Adidas en Hoka.
Donahoe werd bovendien een gebrek aan innovatie, marketinginspanningen en flair verweten, waardoor Nike zich steeds minder weet te onderscheiden. Hill zegt bij zijn aantreden dan ook letterlijk dat hij “gedurfde, innovatieve producten” wil leveren, die het merk “onderscheiden in de markt en die consumenten nog jarenlang zullen boeien”.