Nike stopt de samenwerking met een reeks grote retailpartners in de Verenigde Staten en versnelt zijn directe verkoopstrategie, waarbij het zoveel mogelijk zelf de consument wil bereiken. Ook in Europa worden mogelijk partners geschrapt.
200 eigen winkels meer
Schoenen van Nike verdwijnen binnenkort uit de rekken bij Amazon-dochter Zappos, Dillard’s en een zevental andere Amerikaanse retailketens. Dat blijkt uit een analistenrapport van Susquehanna Financial Group. Nike bevestigt aan Fox Business inderdaad nog meer – en versneld – te gaan focussen op zijn “Consumer Direct Acceleration”-strategie, waarbij het sportlabel inzet op rechtstreekse verkoop aan consumenten.
Al drie jaar geleden maakte Nike bekend dat pad in te slaan, maar na de coronacrisis schakelt de producent van Air Jordan nog een versnelling hoger. In de plaats van groothandel stelt het merk onlineverkoop (Nike Digital) en eigen winkels voorop. Zo wil Nike nog 200 kleinere, hoogtechnologische winkels openen in Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
500 banen minder
Door de verminderde groothandelsactiviteiten verdwijnen 500 banen op het hoofdkantoor in het Amerikaanse Oregon, al is er (voorlopig) geen sprake van een volledige stopzetting van het groothandelskanaal: Nike zegt een kleiner aantal strategische partners te houden “die onze visie delen om een consistente, verbonden en moderne winkelervaring te creëren”.
Een van die overblijvers is Foot Locker, dat volgens Susquehanna in beperkte mate zal kunnen profiteren van zijn nu meer exclusieve status. Of buiten de Verenigde Staten een soortgelijke schrappingsactie gebeurt, is nog niet geweten, maar het valt te verwachten dat Nike zijn groothandelspartners overal verder onder de loep neemt.