Van Kering naar LVMH
De 50-jarige Amerikaan Marc Jacobs verliet begin oktober na 16 jaar Louis Vuitton om de beursgang voor te bereiden van zijn eigen modelabel. Onder zijn artistieke leiding werd Louis Vuitton het meest rendabele merk van de LVMH-groep: Louis Vuitton heeft een omzet van 7,5 miljard euro, meer dan dubbel zoveel als het Italiaanse luxemerk Gucci (3,6 miljard in 2012), dat eigendom is van grote concurrent Kering (ex-PPR).
Pittig detail: Nicolas Ghesquière werkte van 1997 tot vorig jaar voor Balenciaga, een luxemerk dat ook al tot de Kering-stal behoort. “Louis Vuitton staat voor mij altijd al symbool voor ultieme luxe, innovatie en ontdekking”, zegt de nieuwbakken creatief directeur. “Ik ben zeer vereerd met de opdracht die ze mij toevertrouwen en trots om mee te schrijven aan de geschiedenis van dit grote modehuis.”
Ghesquière, zoon van een Belgische vader maar opgegroeid in Frankrijk, krijgt nu dus de volledige vrouwenlijn onder zijn hoede. Hij zal in maart zijn eerste collectie voorstellen in het Cour Carrée van het Louvre, een symbolische locatie voor het Franse luxemerk. De mannenlijn van Louis Vuitton blijft in handen van Kim Jones.