In het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar heeft Primark zijn groei verdergezet. De keten profiteerde vooral van een toename van de totale verkoopruimte.
Meer winkels
Primark zag de omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar stijgen met 3,0%. Wisselkoerseffecten speelden in het nadeel van de fastfashionretailer, want bij constante valuta zou de groei 4,5% bedragen. In het Verenigd Koninkrijk namen de opbrengsten toe met 4,0%, wat volledig toe te schrijven is aan bijkomende verkoopruimte. Vooral november en december waren erg goed, zegt Primark in een trading update. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een “marginale daling”.
In Europa groeide de omzet met 5,1% bij constante wisselkoersen: vooral Frankrijk en Italië presteerden sterk. Hier groeide de keten zowel organisch als door de uitbreiding van het aantal winkels.
Primark bezit wereldwijd nu 376 winkels, goed voor een totale verkoopruimte van 1,47 miljoen m². De voorbije twaalf maanden kwam er ongeveer 65.000 m² bij. In het huidige boekjaar wil de modeketen opnieuw 18 nieuwe winkels openen, onder meer in Polen, Slovakije en Tsjechië.