In Duitsland is de monsterfusie tussen warenhuisketens Karstadt en Kaufhof goedgekeurd. De Duitse bevoegde instantie maakt geen bezwaren tegen de samensmelting en verwijst daarbij naar de enorme (online) concurrentie. In België behoort Galeria Inno tot het Kaufhof-concern.
“Geen probleem voor consument en producent”
Duitsland krijgt er een ware retailgigant bij nu het Bundeskartellamt vrijdag instemde met de fusie van Karstadt en Kaufhof. Het ziet noch vanuit het perspectief van de consumenten, noch voor de producenten en leveranciers ernstige concurrentiële bedreigingen. Mede door de enorme online handel blijft de vrije concurrentie gegarandeerd.
Onder de paraplu van de nieuwe holding worden niet alleen de winkels van Kaufhof en Karstadt verenigd, maar ook de sportwinkels van Karstadt, de Europese filialen van outletketen Saks Off 5th, de Galeria-Inno vestigingen in België, de onlangs opgerichte Hudson’s Bay warenhuizen in Nederland en een reeks online retailers. In heel Europa zal de nieuwe retailreus 243 vestigingen tellen en 32.000 mensen tewerk stellen.
Water aan de lippen
De fusie tussen beide mastodonten is uit pure noodzaak geboren: ze hebben immers af te rekenen met de toenemende concurrentie van prijsvechters als Primark en van grote online spelers als Amazon en Zalando. Vooral Kaufhof staat het water aan de lippen: sinds de overname door HBC in 2015 daalt de omzet stelselmatig en stapelt het bedrijf de verliezen op.
Karstadt heeft reeds een zware reorganisatie achter de rug, waardoor er weer winst gemaakt wordt. Beide ketens hopen door de fusie hun concurrentiepositie te verbeteren en betere aankoopvoorwaarden bij hun leveranciers af te dwingen. Volgens experten uit de sector kan er door de schaalvergroting bovendien bespaard worden op het vlak van administratie, logistiek en ICT.