De fast fashion keten van de Spaanse groep Inditex heeft een nieuw logo onthuld. Met sierlijke schreefletters gaat Zara in tegen de heersende trend naar strak en minimalistisch.
Gemengde reacties
Het is pas de tweede keer sinds de oprichting in 1975 dat de retailer z’n logo aanpast. De huidige update is wel ingrijpender dan de vorige, in 2010. De letters zijn hoger en zijn dicht naar elkaar opgeschoven. De Z en de R kregen een sierlijke krul.
Het nieuwe logo werd ontworpen door reclamebureau Baron & Baron van de Franse artistiek directeur Fabien Baron. Die is vooral bekend om zijn werk voor Interview Magazine, Harper’s Bazaar en het befaamde Sexbook van Madonna uit 1992. Op sociale media en modeblogs zijn de reacties gemengd. Waarnemers wijzen op de gelijkenis tussen Zara’s nieuwe logo en het logo van Harper’s Bazaar.
De afgelopen maanden en jaren hebben heel wat mode- en luxemerken hun logo geactualiseerd. De meeste merken hebben daarbij gekozen voor strakke, minimalistische en schreefloze lettertypes. Dat Zara tegen deze trend ingaat, is wel opmerkelijk.