Het nieuwe concept van Hollister moet ervoor zorgen dat de resultaten van moederbedrijf Abercrombie & Fitch opnieuw de juiste richting uit gaan. Dat concept werd al bij enkele winkels ingevoerd, maar moet binnenkort nog een groter effect hebben op de omzet.
Winkelruimte open getrokken
Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt dat de vergelijkbare omzet bij Hollister met 4% is gestegen dankzij de invoering van het nieuwe winkelconcept. Bij Abercrombie & Fitch verwachten ze dan ook dat de vergelijkbare omzet met meer dan 10% zal groeien als er meer winkels worden omgevormd naar het nieuwe concept. In de Verenigde Staten heeft het jongerenmerk meer dan 400 winkels en buiten de landsgrenzen komen er daar nog eens 140 bij.
Om klanten opnieuw de winkel in te krijgen, is het concept van Hollister dan ook stevig aangepast. Zo zijn er aan de voorkant van de winkels voortaan videoschermen te vinden en is de verandalook verdwenen. Ook wordt er minder duchtig gespoten met de eigen parfums.
De grootste veranderingen zijn te vinden op de winkelvloer zelf, waar de ruimte volledig werd opengetrokken. Dat moet ervoor zorgen dat de werknemers in de winkels een beter zicht hebben op de aanwezige klanten. “Voorheen gebeurde het dat er iemand in één van de kamers stond en dat we hen zelfs niet zagen in de winkels”, zegt directeur Fran Horowitz aan Business Insider.
Daarnaast wordt er ook minder gefocust op de producten die in promotie staan. Ze zijn nog steeds aanwezig, omdat ze belangrijk zijn voor de jongere klanten, maar door nu ook voldoende aandacht te geven aan de duurdere items hoopt Hollister dat die klanten zullen terugkomen met hun ouders om iets duurder te kopen.