Schoenenketen Torfs lanceert een gloednieuw concept voor zijn stadswinkels: groter, met meer ruimte voor mode en veel aandacht voor duurzaamheid. Opvallendst is wel de sterke focus op de kleinste klanten.
In alle grote steden
De eerste vestiging van het nieuwe Torfs-concept opende woensdagochtend in de Veldstraat in Gent, waar de schoenretailer zijn bestaande winkel verhuisde naar een beduidend groter pand van 450 m². “Twee jaar geleden hadden we dit niet kunnen doen, maar nu de huurprijzen dalen wordt dit soort panden haalbaar voor ons”, zegt topman Wouter Torfs.
Ook in andere steden plant de retailer nieuwe stadswinkels te openen: volgende week verhuist Torfs zijn schoenwinkel in het centrum van Leuven naar een pand van 500 m² in de Diestsestraat. Daarna volgen er nog openingen of verbouwingen, onder andere op de Antwerpse Meir. Want ook al komt de belangrijkste groei voor de keten van de baanwinkels, toch blijft het bedrijf investeren in de stadscentra. “Stadswinkels lopen qua omzet nu nog zo’n 30% achterop, maar we geloven in een ommekeer. We willen in alle grote steden op toplocaties aanwezig zijn met dit concept”, zegt de CEO.
Interactie en beleving
Torfs ontwikkelde het nieuwe concept in samenwerking met Wave of Engagement en Dobit. De winkel heeft een nieuwe, heldere look met hoge plafonds, witte muren en witte rekken. Het assortiment werd verbreed: voor het eerst heeft Torfs nu de ruimte om ook in een stadswinkel uit te pakken met een ruim mode-aanbod, dat tot nu toe was voorbehouden voor de grotere baanwinkels. Dat moet de omzet verder opkrikken.
Vooral opvallend is de grote aandacht voor kinderen in het nieuwe winkelconcept. “We willen kinderen speels mee betrekken in het hele koopproces”, zegt marketingdirecteur Lise Conix. “We meten bijvoorbeeld niet enkel de voetjes, maar het hele kind van top tot teen.” Vervolgens krijgen kinderen een kaartje met een symbool dat hen helpt om de juiste maat te vinden in de winkel. Er is ook een testparcours om de schoenen uit te proberen, een fotomoment wanneer de schoenen zijn goedgekeurd, en een cadeautje aan de kassa. Schoenen inleveren voor recyclage kunnen de kleintjes aan een indrukwekkende machine met een groot draaiwiel. De retailer wint naar eigen zeggen fors marktaandeel in kinderschoenen.