Onlineplatform Mytheresa verandert van naam en wordt LuxExperience, nu de Duitse luxemarktplaats Yoox Net-a-porter overneemt. Zowel de naamsverandering als de overname zelf moeten echter nog finale goedkeuring krijgen.
“Luxe is een belevingszaak”
Mytheresa wordt straks het moederbedrijf van een heel aantal onlineplatformen en bereidt zich daarop voor met een nieuwe naam. Het in München gevestigde e-commerceplatform neemt namelijk Yoox Net-a-porter over van luxeholding Richemont, en krijgt daarmee de merknamen Net-a-porter, Mr Porter, Yoox en The Outnet onder zich.
Om dat alles in stijl te overkoepelen, doopt Mytheresa zich om tot LuxExperience. De nieuwe naam weerspiegelt de strategische ambitie om uit te groeien tot een leidende speler in de digitale luxesector, zo verklaart CEO Michael Kliger. “Luxe wordt gedreven door ervaringen. Binnen de groep zullen we de unieke winkelmerken en hun identiteit verder versterken en ontwikkelen, terwijl we synergie creëren in de achtergrond.”
Aparte identiteiten
Mytheresa ontstond als boetiek in 1987 en is sinds 2006 online actief. Het platform biedt een gecureerd assortiment van topmerken zoals Prada, Gucci en Saint Laurent, gericht op de rijkere consument. In het afgelopen boekjaar rapporteerde het bedrijf een bruto handelsvolume van 913,6 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar.
De naamswijziging naar LuxExperience zal worden voorgelegd aan de aandeelhouders tijdens een buitengewone algemene vergadering op 6 maart. De voltooiing van de overname, die afhankelijk is van goedkeuring door toezichthouders, wordt over enkele maanden verwacht. Richemont krijgt zelf 33% van de nieuwe groep in handen.