Vergelijkbare omzet 3% lager
Het Britse modehuis Mulberry zag in zijn boekjaar 2013-2014 (afgesloten op 31 maart laatstleden) zijn jaaromzet dalen van 165,1 miljoen pond (circa 205,4 miljoen euro) naar 163,5 miljoen pond (of zo’n 203,4 miljoen euro).
Mulberry wist de daling nog enigszins te beperken dankzij de opening van negen internationale flagships in de VS, Australië, Duitsland en Canada. Daardoor steeg de omzet van het eigen retailnet 2% tot 109 miljoen pond (zo’n 135,6 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er echter een omzetdaling met 3%. Ook de omzet uit de groothandelsactiviteiten ging erop achteruit: -6% tot 54,5 miljoen pond (circa 67,8 miljoen euro).
Onder meer als gevolg van duurder uitvallende winkelopeningen en -renovaties zakte ook de winst voor belastingen fors. Die ging van 26 miljoen pond (ruim 32,3 miljoen euro) naar 14 miljoen pond (of bijna 17,5 miljoen euro).
“Het was een uitdagend jaar“, geeft waarnemend CEO Godfrey Davis toe. Davis volgde in maart Bruno Guillon op die na een derde winstwaarschuwing moest opstappen omdat zijn upgrading-strategie niet werkte. Davis blijft er echter van overtuigd “dat we kunnen bouwen op de solide basis van Mulberry en onze unieke positionering in de luxemarkt. Op de middellange termijn kunnen we de groei van Mulberry herstellen.“
Al lijkt daar in het nieuwe boekjaar nog niet veel sprake van: de voorbije 10 weken zakte de verkoop in de eigen winkels met 9% en op vergelijkbare basis zelfs met 15%. En ook voor de groothandelsactiviteiten gaat de groep uit van een “achteruitgang met twee cijfers“.
Terug naar het “betaalbare luxe”-segment
Om het tij bij Mulberry te keren, mikt Davis vooral op het vernieuwen van het productaanbod, waarvan de recente lancering van een goedkopere tassenlijn alvast getuigt. “We hebben geluisterd naar onze klanten en introduceren nu nieuwe producten van 500 tot 800 pond“, aldus Godfrey Davis. “De eerste stap was de lancering van de Tessie collectie twee weken geleden, die nu al populair blijkt te zijn.”
Tegelijk zet Davis de expansie van het eigen winkelnetwerk voort, maar dan wel tegen een iets gezapiger tempo: “Door de zware investering in de Parijse flagship store, die naar verwachting de deuren zal openen bij het begin van volgend fiscaal jaar, zullen we dit boekjaar minder nieuwe winkels openen en van de gelegenheid gebruik maken om de productiviteit van onze bestaande winkels te verbeteren”, aldus nog Godfrey Davis.