Problemen in VK en Korea
Mulberry heeft bekend gemaakt dat de retailomzet voor de drie maanden tot 25 januari drie procent lager ligt dan een jaar eerder. In de laatste acht weken tot 25 januari, met daarin dus de belangrijke feestdagen, zakte de omzet zelfs met zeven procent.
“Mulberry had lager dan verwachte retailverkopen in het Verenigd Koninkrijk die, samen met de annuleringen bij de groothandel in Korea, een negatieve impact zullen hebben op onze winst dit jaar“, zei CEO Bruno Guillon.
Analisten hadden een winst voor belastingen van 27 miljoen pond (32,7 miljoen euro) verwacht, maar Guillon zei aan Reuters dat het bedrijf nu een winst van 19 miljoen pond (23 miljoen euro) voorziet.
Op zoek naar exclusiever imago
De slechte resultaten zijn slecht nieuws voor Guillon die Mulberry wil omvormen van een bedrijf met een imago van ‘betaalbare luxe’ naar één met een exclusiever imago. Het gebruikt daarom nu betere – en duurdere – materialen, waardoor de prijzen stijgen, maar daardoor is de verkoop teruggevallen.
“De tassen van Mulberry verkochten goed toen ze 800 euro kostten, maar niemand wil er één tegen de prijs van 2000 euro”, zei een retailer aan analisten van Exane BNP Paribas.