MS Mode en America Today zijn klaar voor nieuwe expansie, meent eigenaar Cool Investments. America Today toonde vorig jaar sterk herstel, maar MS Mode verloor veel winst.
America Today “weer op juiste weg”
Moederbedrijf Cool Investments dacht vorig jaar klaar te zijn om “marktkansen te verzilveren”. Nadat America Today in 2022 in het rood dook, herstelde de winst in 2023 inderdaad van vier miljoen euro onder nul naar 1,4 miljoen euro erboven. De netto-omzet steeg van 48,6 naar 56,7 miljoen euro, ondanks een daling van het aantal winkels van 70 naar 56.
“Dit zijn duidelijke tekenen dat we weer op de juiste weg zijn”, zegt CEO Bote Galema van America Today: “Er is in de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in onze omnichannel-formule en een aanzienlijke vergroting van onze wendbaarheid in collectie en logistiek.” Zo breidde de formule ook uit dankzij samenwerkingen met verschillende marktplaatsen, waaronder Wehkamp.
In 2024 is het bedrijf gestart met ‘ship from store’ in alle filialen en zal er extra geïnvesteerd worden in de medewerkers. America Today verwacht dit jaar nieuwe winkels te openen in de Benelux en daarnaast nog drie in Duitsland.
AI leert MS Mode klanten kennen
MS Mode boerde daarentegen achteruit. De EBITDA halveerde naar 4,3 miljoen euro, terwijl de netto-omzet licht terugviel van 122,3 miljoen euro in 2022 naar 120,2 miljoen vorig jaar. Ook het online-aandeel kromp van 25 miljoen euro naar 20,2 miljoen euro.
Toch noemt het management het een positief (investerings)jaar: “MS Mode is steeds sterker aanwezig in de markt van mode voor vrouwen met de maten 40 tot en met 54. In 2023 zijn wederom grote stappen gezet in het verbeteren van de collectie en de logistiek met gebruikmaking van geavanceerde AI-methodieken. Dit had een gestage groei van de vaste klanten (‘members’) als gevolg.” Kunstmatige intelligentie zorgt er voor meer kennis over het koopgedrag en de voorkeuren van vrouwen met de maten 40 tot en met 54.
De plussizeketen zegt in Nederland en België inmiddels marktleider te zijn in haar marktsegment – een positie die mogelijk vanzelf zal evolueren als de failliete concurrent Paprika geen of slechts een beperkte doorstart kan maken. MS Mode gaat dit jaar alvast voor uitbreiding van het aantal winkels in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarnaast wordt middels gerichte campagnes gewerkt aan meer merkzichtbaarheid.