Ruim 340 miljoen euro: “onvoldoende”
“We zijn er rotsvast van overtuigd dat er zeer goede strategische redenen zijn voor deze combinatie, waaruit de onbetwiste wereldleider op de markt van de zwangerschaps-, baby- en kinderproducten zou worden geboren”, vertelde CEO Ed Krell aan de twee belangrijkste institutionele aandeelhouders van Mothercare (Fidelity en Allianz Global Investors).
Krell was speciaal vanuit Amerika overgevlogen naar Londen om de aandeelhouders ervan te overtuigen Mothercare-voorzitter Alan Parker te dwingen mee te stappen in het overnameverhaal. Parker had eerder al laten weten dat het bod van ruim 340 miljoen euro te laag was en dat het “noch de inherente waarde van Mothercare voor de aandeelhouders, noch de vooruitzichten van herstel en groei weergaf”.
“Geen interesse”
De Amerikaan moest dan ook met lege handen terugvliegen: “Wij zijn niet geïnteresseerd in een overname. We denken dat het een zwak bod is dat flink onder de waarde van het bedrijf ligt”, aldus Simon Gergel van Allianz. Zijn kompaan Paras Anand van Fidelity verwoordde het nog scherper: “Gezien Mothercare momenteel geen CEO heeft, kan de stap van Destination Maternity enkel maar geïnterpreteerd worden als opportunisme. Wij geven er de voorkeur aan de business gewoon voort te zetten op eigen benen.”
Vraag is nu of Destination Maternity alsnog met een hoger bod op de proppen gaat komen. De Amerikanen krijgen daar volgens de Britse wetgeving nog de tijd voor tot en met 30 juli. Zoniet mogen ze zes maanden lang geen nieuw bod meer uitbrengen.
Mothercare telt meer dan 1.000 vestigingen in 60 landen, deels in eigen beheer, deels in franchise. In Brussel heeft de groep twee winkels: in de winkelgalerijen Gulden Vlies/Louiza en City2.