Zalando heeft aan het eind van het eerste trimester de kaap van twintig miljoen actieve klanten overschreden. Samen zorgden ze ervoor dat de omzet van de online modeketen uitkwam op 980,2 miljoen euro, bijna een kwart meer dan vorig jaar.
Kwart meer omzet
Het blijft dus snel gaan voor de Duitse onderneming: eind 2014 telde ze ‘nog maar’ 15 miljoen actieve klanten. Bovendien doen die klanten steeds vaker aankopen: tijdens het eerste kwartaal plaatsten de klanten voor 980,2 miljoen euro aan bestellingen, 23,1% meer dan in dezelfde periode van 2016. Voor het hele jaar 2017 handhaaft het bedrijf zijn prognose van een toegenomen omzet met 20% à 25%.
De gestegen omzet leverde Zalando echter maar een beperkte extra bedrijfswinst op: die klom van 20,2 naar 20,3 miljoen euro. De operationele marge daalde daardoor van 2,5% naar 2,1%. Voor het hele jaar blijft Zalando niettemin bij zijn inschatting om een marge van 5,0% à 6,0% te halen. “Onze prioriteit blijft een winstgevende groei”, zei medetopman Rubin Ritter. “Daarbij blijven we streven naar een groter marktaandeel en naar meer klanten in Europa. We zullen blijven investeren in klantenervaring, in technologie en in logistiek.”
In België startte het bedrijf het voorbije kwartaal alvast twee proefprojecten op om de klanttevredenheid te verhogen. Via de samenwerking met start-up Parcify levert het op basis van geolocatie de pakjes af op de plaats waar de klant zich bevindt, en met ‘Zalando haalt’ gaat het zelf langs bij de klant om diens retourzendingen in ontvangst te nemen.