Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.
“Volkomen logisch”
Sarenza biedt op zijn webshop ongeveer 650 merken aan, goed voor bijna 40.000 modellen, en haalt een jaarlijkse omzet van meer dan 250 miljoen euro. Monoprix ziet de overname als de manier om het online aanbod te vervolledigen en zich nog meer in de markt te zetten als een belangrijke omnichannel speler op vlak van mode, decoratie en schoonheidsproducten.
“Groupe Casino zal dankzij de overname van Sarenza en de kennis van het bedrijf zijn leiderspositie op vlak van stedelijke e-commerce in Frankrijk versterken”, zegt CEO Jean-Charles Naouri van Groupe Casino. “De overname zal Monoprix aan de voorhoede van de online verkoop van mode en decoratie brengen.”
“Deze operatie is volledig in lijn met de strategie van Monoprix. In onze winkels in de binnenstad combineert Monoprix op unieke wijze food, non-food en innovatieve diensten. Het is daarom volkomen logisch om dit complete aanbod online te reproduceren”, voegt topman Régis Schultz van Monoprix daar aan toe. Tenzij er nog problemen opduiken met de vakbonden of met de Franse mededingingsautoriteit, moet de overname van Sarenza binnen enkele weken afgerond zijn.
“We zijn heel blij met deze overname, dat ons in staat stelt lid te worden van een grote speler en ons aanbod uit te breiden door te vertrouwen op de expertise van Monoprix”, aldus CEO Stéphane Treppoz van Sarenza. Sarenza is niet enkel in Frankrijk actief, want het verkoopt in meer dan 25 Europese landen, waaronder België, Nederland, Italië, Spanje, en het Verenigd Koninkrijk.