H&M-dochter Monki gaat aan de slag met ‘influencers’: het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.
Betaling per webshop-verkoop
Socialemediafiguren die op hun kanalen reclame voor Monki posten, worden daar binnenkort rechtstreeks voor beloond. Als bezoekers en volgers dankzij een post een aankoop doen in de Monki-webshop, krijgt de poster een deel van de winst. Aangeslotenen krijgen ook toegang tot promotiemateriaal van het label.
“Monki focust hiermee vooral op influencers die merken promoten op sociale media, zoals Instagram en Facebook, en websites die gebruik maken van adlinks”, laat het modemerk weten. Wie zich voor het programma registreert, krijgt unieke links om toe te voegen aan zijn of haar posts op sociale media. Deze volgen of iemand vervolgens koopt in de webshop van het merk.
Monki neemt hiervoor Rakuten Affiliate Network onder de arm. Deze dochter van de Japanse e-commercegroep is naar eigen zeggen het grootste netwerk voor ‘affiliate marketing’ op het internet en verbindt op zijn platform adverteerders met uitgevers.