“Gedwongen door concurrentie modeketens”
Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen doet één op de vijf van de 387 ondervraagde handelaars in de aanloop naar de zomerkoopjes – en dan vooral vanaf de tweede helft van juni – aan koppelverkoop. De stijgende trend houdt dus aan, want vorig jaar ging het nog om 19% en het jaar daarvoor zelfs maar om 11%.
“Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens met gezamenlijke aanbiedingen uitpakken. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Perfect legaal, net als fluistersolden
Koppelverkoop is als praktijk sinds 2010 wettelijk toegelaten, aangezien de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming gezamenlijke aanbiedingen zowel buiten als tijdens de sperperiode toelaat. “De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan een minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet beschouwd als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die een oneerlijke handelspraktijk uitmaakt, zoals promoacties die misleidend zijn of al te agressief, zijn verboden”, aldus nog Christine Mattheeuws.
Hetzelfde geldt voor fluistersolden, een praktijk waarbij de verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk – zolang hij dat maar niet afficheert. “Slechts 14% van de modedetailhandelaars past die fluistersolden echter toe en dan doorgaans nog bij trouwe klanten”, aldus het NSZ. Toch is volgens de zelfstandigenorganisatie 64% van de zelfstandige modehandelaars absoluut geen fan van koppelverkoop en fluistersolden: zij verkiezen te wachten tot de solden om kortingen te geven.