Het Deense modeplatform Miinto wil de Belgische markt veroveren. Het slaat de brug tussen fysieke winkels en onlineshoppers nu ook voor Belgische merken en handelaars: “Kleine boetieks maken de mode, niet de grote webshops”, meent oprichter Konrad Kierklo.
Fysieke winkels beter benutten
Tien jaar geleden zag Miinto het daglicht als een schoolproject op de business school, vandaag is modemiljonair Anders Hoch Pvolsen (oprichter van Bestseller) mede-eigenaar van het platform en is het bedrijf in zeven Europese landen actief. Het ontsluiten en online brengen van fysieke winkels is het fundament van de onderneming, dat daarom partnerships sluit met merken en met multibrandboetieks.
Wie meedoet aan het platform, maakt zijn voorraad in de fysieke winkels online beschikbaar. Elke keer er een bestelling binnenkomt, kan de verkoper klikken op accepteren of weigeren. De distributie van bestellingen verzorgen de boetieks zelf. “Wij geloven vast dat mode nog altijd in de fysieke winkels wordt gemaakt. Niet in de grote webshops, want zij kopen puur in op basis van algoritmes en cijfers”, vertelt Kierklo. “Plus, als we niks doen om de fysieke handelaars te helpen, zullen zij verdwijnen. Elke boetiek is een klein warenhuis, dat beter benut kan worden.”
Boetiekhouders bereiken doet het platform in eerste instantie via de merken: “Vandaag werken we al samen met iets meer dan 200 merken. Die samenwerking is belangrijk, want zij hebben foto’s, productinformatie en – cruciaal – de streepjescodes van alle artikelen. Ze bezorgen ons ook een lijst van al hun verkooppunten en schrijven tegelijkertijd al die winkeliers aan.”
Dan legt Miinto zelf ook contact met multimerkenwinkels die het interessant vindt. In België heeft de nieuwkomer zo al samenwerkingen afgesloten met onder meer merkagentschap Fashion Brewery en boetieks zoals Fashion Team en La Bottega. Miinto wil een relevante partner zijn voor de multimerkenwinkels, waardoor het dat ook wordt voor de merken. “Merken hebben vandaag niet alleen als taak om de producten tot bij de winkels te krijgen, maar ook om het van bij de winkels naar de consument te krijgen”, aldus de oprichter.
Zo lokaal mogelijk
Alle bestellingen gaan eerst naar de boetieks: zo probeert Miinto te vermijden dat de merken hun eigen retailklanten op het platform beconcurreren of passeren. Kierklo: “Alleen als producten niet beschikbaar zijn in de winkels, worden ze rechtstreeks via het merk geleverd. De houders van fysieke winkels dragen de hoge kosten: personeel, huur, elektriciteit, maar we zien dat ze voor een of twee uur ‘s middags amper klanten krijgen. Ze kunnen dan de online bestellingen via Miinto inpakken en versturen.” Voor de merken is het ook interessanter om de voorraden in de winkels eerst te benutten, meent Kierklo: anders moeten zij zelf meer voorraad hebben in uitgebreide magazijnen en daar medewerkers die individuele bestellingen laten verwerken, terwijl er onverkochte voorraden bij de wholesaleklanten liggen.
Winkeliers kunnen via het Miinto-platform trouwens ook een eigen webshop krijgen. Kierklo: “We raden handelaars zelfs aan klanten, die specifiek voor hun assortiment komen, naar hun eigen webshop te sturen. Wat wij kunnen doen is nieuwe klanten genereren, dat is waar we goed in zijn. We hebben een veertigtal mensen op ons hoofdkantoor in Kopenhagen die niks anders doen dan performancemarketing.”
Ook zorgt het platform voor een zo lokaal mogelijke afwikkeling: als iemand een product bestelt, geeft het de order eerst door aan de dichtstbijzijnde winkel. Als het die niet lukt, zetten ze het open voor alle handelaars, zodat het pakketje zeker de dag zelf vertrekt. Miinto verdient zelf aan de verkopen via een commissie. Daarbovenop komt een servicekost van zo’n 98 euro per maand.
Doel: volledige Europese dekking
In november is Miinto in België gestart met een ‘soft launch’, om naar de interesse te peilen van winkelhouders en ‘influencers’. Kierklo: “We zagen veel positieve reacties en dus zijn we dit voorjaar van start gegaan. We willen echt lokale verankering: een Antwerpenaar moet zijn jeans uit een Antwerpse winkel kunnen krijgen. Ik wil een klant kunnen mailen dat hij zijn jeans in een winkel op nog geen 2 km van hem vandaan heeft gekocht. Dan kan hij die vandaag al gaan ophalen, of wachten op thuislevering morgen.”
De expansie naar de Belgische markt past in het kader van een internationale uitrol: het modeplatform ging recent ook al van start in Polen en Zwitserland. Tot nu toe was Miinto al actief in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Nederland. De missie is nu om op alle Europese markten aanwezig te zijn. Anderhalf jaar geleden kreeg het bedrijf immers een flinke kapitaalinjectie van de eigenaar van de Deense modegroep Bestseller.
In België zoekt het bedrijf nog meer boetieks. De helft van het aanbod is doorgaans internationaal, de helft lokaal: “De eerste retailers op onze verlanglijst zijn al aan boord en we werken de lijst verder af. Tot het eind van het jaar blijft de focus op het rekruteren. Grote merken waar we internationaal mee samenwerken doen natuurlijk in België ook al mee, maar we willen nog sterke Belgische merken en producten.”