Status-quo tot lichte groei
Terwijl de zelfstandige modeboetieks steen en been klagen – volgens NSZ en Mode Unie hangt nog meer dan 40% van de wintercollectie in de rekken (normaal is dat 20 tot 30%) en daalde de omzet de voorbije maanden met circa 6% – lijken de grotere ketens minder last te hebben van het veel te warme weer voor de tijd van het jaar.
“We hebben een stabiel najaar beleefd. Er was een zeer lichte groei”, zegt Bart Claes van JBC in de zakenkrant. “De verkoop zit op schema”, wat betekent dat 65 tot 70% van de collectie verkocht zal zijn voor de solden. Al is 2015 zeker geen topjaar: “In de afgelopen jaren tekenden we forse groei op. Nu zijn we stabiel. Nieuwe spelers, zoals de goedkope keten Primark, zetten druk op de markt.”
“Bij de kledinggroep FNG (Claudia Sträter, CKS, Fred & Ginger) staan de cijfers op plus”, zegt CEO Dieter Penninckx. “De voor ons minder belangrijke maand november was minder, maar we hebben er een goede, belangrijke maand december op zitten. We zijn voorzichtig geweest met kleding te bestellen. Toen we zagen dat jassen minder verkochten, hebben we er geen meer bijbesteld.”
Schoenen Torfs zag de voorbije twee maanden geen groei: “We hebben zo’n 50 tot 60% van onze collectie verkocht. Normaal moet dat 62 tot 63% zijn”, zegt CEO Wouter Torfs. Toch zal de schoenenketen het jaar met groeicijfers afsluiten: “Met onze webshop en nieuwe winkels erbij denken we dit jaar met 5 à 6% te groeien. De zomer begon vroeg en dat heeft ons deugd gedaan.”