De kaarten liggen gunstig voor een mooie soldenperiode: het zijn de eerste wintersolden sinds 2020 zonder coronabeperkingen en de voorraadproblemen zijn van de baan. Maar zal de consument ook tijdens de koopjes de vinger op de knip wel willen lossen?
Goed op papier
Het zou een heuglijke gebeurtenis moeten worden: de eerste coronavrije wintersolden sinds 2020. Ook de toeleveringsproblemen waar retailers tijdens de solden vorig jaar mee kampten, spelen nu geen parten meer. Aangezien de consument door de hoge inflatie en energieprijzen extra prijsbewust is geworden, lijken koopjes bovendien meer dan welgekomen.
Een meerderheid van de zelfstandige moderetailers die aangesloten zijn bij Mode Unie denkt dit jaar dan ook evenveel of beter te verkopen dan in januari 2022. Al wachten velen nog af: 35,3% durft nog geen uitspraken te doen, vooral omdat quasi alle bevraagde handelaars (89,4%) vrezen dat de negatieve berichtgeving over de energieperikelen de consument tegenhoudt om te shoppen. Gemiddeld rekenen ze zelfs op 4,3% minder soldenomzet.
Inhaalbeweging na zwakke herfst
De grotere retailers hopen volgens Comeos een inhaalbeweging te maken, na de mindere verkoop in de herfst. “De verkoop van de herfst- en wintercollectie kwam dit jaar heel laat op gang. De ongewoon zachte temperaturen die aanhielden tot begin november en de stijgende energiekosten zorgden ervoor dat de wintercollecties maar mondjesmaat verkocht werden”, zegt modesectormanager Kathy Bergen.
Zelfstandige modewinkels verkochten dit najaar gemiddeld 5,5% minder, een tendens die wijdverspreid was in de sector. Amper een derde van de kledingboetieks haalde in het winterseizoen 2021 meer omzet dan een jaar eerder.
Kloof tussen zelfstandigen en ketens
Hoewel de ervaringen gelijklopen, houden winkelketens en zelfstandige handelaars er tijdens de solden een tegengestelde aanpak op na. De ketens gaan voor volume en bieden meteen kortingen tot 50% aan om consumenten over de streep te trekken, terwijl de zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een soldenkorting van 31%.
Opvallend genoeg deden in december ook iets minder zelfstandige handelaars aan koppelverkoop: 54,3% ten opzichte van 57,6% bij de zomersolden in juni. “Korting geven was simpelweg financieel niet mogelijk als handelaars hun zaak gezond willen houden”, aldus Mode Unie-directeur Isolde Delanghe.