De meeste modehandelaars zien de winterkoopjes gematigd positief tegemoet: twee op de drie verwacht een soldenverkoop die in lijn is met die van een jaar geleden.
Kleinere stocks
Net als de voorbije jaren speelt het warme najaarsweer de winterverkoop parten. Tijdens de eerste maanden van het seizoen verkochten de modewinkeliers gemiddeld 3,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. “Maar in vergelijking met de voorbije vijf jaar is die daling beduidend minder scherp”, verklaarde Isolde Delanghe van Mode Unie aan onze redactie. “Bovendien hebben handelaars hun aankooppatroon aangepast, waardoor ze de solden starten met minder stock.”
43% van de modewinkeliers zegt de voorbije maanden minder te hebben verkocht, terwijl iets meer dan een vijfde de verkoop zag toenemen. De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek in opdracht van Mode Unie en Unizo.
Korting het hele jaar door
“De voortdurende kortingacties het hele jaar door zorgen er ook voor dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen. Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap”, aldus Delanghe.
Ook NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws wijst op het toegenomen aantal actiedagen: “Dat is leuk voor de klanten maar het geeft heel wat problemen bij de uitbaters van kleding- en schoenenwinkels. Hun marges zijn al niet zeer hoog, waardoor ze nog amper iets verdienen. Dat knijpt de sector steeds verder dood”, zegt ze in De Tijd.
Voor de solden zelf is de sector gematigd positief: 67% van de handelaars verwacht even goed te kunnen doen als een jaar geleden. Iets meer dan een kwart van de winkeliers is pessimistisch en denkt minder te zullen verkopen. Gemiddeld wordt de soldenverkoop 2,4% lager ingeschat dan een jaar geleden.