Logische stap
ARW is in modekringen geen onbekende. Sinds 1989 verdeelt de groep vanuit de Brusselse Trade Mart, in de schaduw van het Atomium, een twintigtal merken in exclusiviteit en heeft het meer dan 2000 Belgische boetieks als klant. In 2006 startte het bedrijf met een eigen winkelketen van monobrands, aangevuld met shop-in-shops bij onder meer Galeria Inno. “Brax had destijds broeken, pulls en hemden, maar begon een volledige collectie te produceren”, zegt mede-oprichter Rik Wouters in Trends. “Ook Gerry Weber en Fred Perry zijn uitgegroeid tot enkele van de meest succesvolle merken van Europa. De opening van winkels waar slechts één merk of merkenfamilie wordt verkocht, is dan een logische stap.”
“Het zijn ook merken die een heel groot publiek kunnen aanspreken, met zustermerken die modieuzer, sportiever of voor de iets grotere maten zijn”, vult zijn kompaan Mark Fransen aan. “We concurreren met winkels als Zara, Massimo Dutti of Esprit, maar niet met de Dolce & Gabbana’s of met de Zeemans.”
30 winkels in Vlaanderen
Het retailnet telt momenteel 30 boetieks, allemaal in Vlaanderen. De groep is wel op zoek naar een vestiging in Brussel, “maar we moeten de juiste locatie aan een aanvaardbare prijs vinden. Onze ideale winkel is 200 tot 350 m² groot en ligt in een buurt met veel passage. Voor onze huidige 30 winkels hebben we meer dan 300 panden bezocht. Nu zoeken we gerichter”, zegt Rik Wouters.
Ook kampt ARW Retail met nog een ander probleem: “Het succes van een winkel hangt af van de locatie, de merken en het personeel. De eerste twee heb je in de hand, maar het is erg moeilijk om goede mensen te vinden. Het verschil tussen goed en matig personeel scheelt snel 10 tot 15 procent in de omzet van een winkel”, weet Mark Fransen.
Genoeg ambitie
Aan ambitie alvast geen gebrek: “We willen in ons huidige ritme blijven doorgroeien. Dat betekent 8 à 10 winkels per jaar openen. Daarvoor hebben we het potentieel en de financiële onderbouw, maar het moet winstgevend blijven.”
ARW Retail werd door zakenblad Trends uitgeroepen tot snelste groeier van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de categorie “kleine bedrijven” tijdens de voorbije vijf jaar (2006-2010). Bij de middelgrote “gazellen” haalde Zara Home Belgique als retailer de zevende plek; in de hitparade van de grote bedrijven vinden we Nespresso België op plaats 19.