De Duitse moderetailer Zalando is ook in het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, maar bij de winstcijfers was er sprake van een daling. Voor het huidige boekjaar verwacht Zalando opnieuw aan hetzelfde tempo te groeien.
Sterke groei op Duitssprekende markt
De omzet van Zalando kwam in het voorbije boekjaar uit op 4,489 miljard euro, goed voor een groei van 23,4% ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee groeit het bedrijf iets sneller dan in 2016, toen de omzet met 23% steeg. Die versnelde groei heeft Zalando vooral te danken aan de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk en Zwitsersland), waar de omzet met 18,3% groeide, een stuk sneller dan in 2016. In de rest van Europa ging Zalando er met 25,7% op vooruit, maar een jaar eerder was dat nog 29,6%.
“In 2017 maakten we vooruitgang en wonnen we marktaandeel op al onze markten. In 2018 mikken we opnieuw op een groei tussen 20 en 25%, voor het vierde opeenvolgende jaar”, zegt co-CEO Rubin Ritter.
Winst in de “Rest van Europa”
De aangepaste EBIT daalde dan weer licht van 216,3 naar 215,1 miljoen euro, en ook de winstmarge daalde van 5,9 naar 4,8%. Die terugval is te wijten aan de DACH-zone, waar de EBIT daalde van 226,3 naar 188,5 miljoen euro. In de rest van Europa werd in 2016 nog een licht verlies gemaakt van 3,3 miljoen euro, maar was er in 2017 sprake van een winst van 21,6 miljoen euro. De nettowinst voor heel Zalando daalde van 120,5 naar 101,6 miljoen euro: het bedrijf gaf in 2017 wel minder uit aan marketing, maar daar tegenover stond een hogere kost op vlak van logistiek. Zo opende Zalando distributiecentra in Frankrijk, Italië, Zweden, Polen en Zuid-Duitsland.
Het aantal klanten blijft fors groeien: de webshop kreeg in 2017 2,563 miljard bezoeken, tegenover 1,991 miljard een jaar eerder. Het aantal actieve klanten groeide van 19,9 miljoen naar 23,1 miljoen en het aantal bestellingen steeg van 69,2 miljoen naar 90,5 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 66,6 naar 64,5 euro.