Meta, het bedrijf boven Facebook en Instagram, opent een onlinewinkel met alleen virtuele kleren: in de Meta Avatars Store koop je outfits voor je gebruikersafbeelding op sociale media en VR, nu ook van Prada, Balenciaga en Thom Browne.
Goede kleermakers
Nu we steeds meer tijd doorbrengen achter schermen ontstaat een markt voor digitale kleren en accessoires om onze avatars in de digitale wereld aan te kleden. Een belangrijke virtuele vergadering in Horizon Workrooms? Dan is het misschien tijd om een nieuw maatpak te kopen voor je virtuele alter ego – vindt althans Mark Zuckerberg, die een nieuwe geldader hoopt te kunnen aanboren.
Mark Zuckerberg en anderen noemen dit het metaversum, een nieuwe ‘realiteit’ waarin de grenzen tussen de virtuele en fysieke wereld vervagen. En ook in de virtuele wereld heb je dan goede kleermakers nodig: Meta lanceert een Avatars Store waar consumenten kleren voor hun avatars in de Meta-wereld kunnen kopen – gratis of betalend, van modehuizen als Balenciaga, Prada en Thom Browne.
“Mensen willen uiterlijk veranderen”
“We weten ook dat mensen vaak hun uiterlijk willen veranderen, of dat nu in de echte wereld is of in een digitale ruimte”, stelt Zuckerberg. Daarom komen er in de toekomst nog nieuwe merken en outfitopties bij. De CEO ziet de Avatars Store als een marktplaats waar makers en merken vrij creaties kunnen maken en aanbieden (en waar hij dan quasi de helft van de inkomsten van mag afromen).
De Meta Avatars Store is in eerste instantie te vinden op Instagram, Facebook en Messenger in de Verenigde Staten, Canada, Thailand en Mexico. Later volgen andere landen en komt de shop ook naar Horizon, de VR-omgeving van Meta.
Helft jongeren heeft avatar
Ook bij het gamen in de digitale werelden van Fortnite en Roblox willen jongeren hun persoonlijke stijl tonen. De helft van de West-Europese 13 tot 39-jarigen heeft een eigen avatar en 17% daarvan draagt al merkkledij, volgens YPulse. Nadeel voorlopig is wel dat die virtuele aankopen voorlopig gebonden zijn aan de wereld waarin ze zijn aangekocht: de droom van een eengemaakte metaverse waarin virtuele kleren van de ene wereld naar de andere kunnen worden worden overgezet, is nog niet voor meteen…
Leer alles over het belang van het metaversum, digitale goederen en luxemerken in de virtuele realiteit in het retaillandschap van morgen in het gloednieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.