Rihanna stuwt verkoop
Puma zag zijn nettowinst over de voorbije drie maanden met 31% dalen tot 20 miljoen euro, hoewel de omzet steeg tot 914 miljoen euro. Dat is een stijging met 3,1% inclusief wisselkoerseffecten en niet alleen dik de helft lager dan de +7,6% van het trimester daarvoor, het resultaat bleef ook onder de analistenverwachting van 23,1 miljoen euro winst bij een omzet van 918 miljoen euro.
Toch toont topman Bjorn Gulden zich tevreden: “Ik ben blij dat de verkoop van schoeisel er nu al voor het vijfde kwartaal op een rij op vooruit is gegaan. De lancering van de eerste ‘Puma by Rihanna’-schoen, de ‘Creeper’, was een zeer groot succes en de meeste retailers waren binnen enkele uren of dagen volledig uitverkocht. We zien ook een zeer positieve trend in onze damesactiviteiten en zullen de komende maanden nog meer focussen op de vrouwelijke consument.” De CEO onderstreepte dat de verkoop van sport- en vrijetijdskleding voor dames in de lift zit en zelfs sneller groeit dan die van mannenkleding.
Puma (opnieuw) in de etalage?
Intussen meent financieel persbureau Bloomberg te weten dat het Franse Kering (ex-PPR) af wil van zijn meerderheidsparticipatie in Puma. Behalve Puma bezit Kering ook nog de luxemerken Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent.
“De jaarlijkse verkoop van Puma stagneert rond de drie miljard euro sinds 2011 en de rendabiliteit ging erop achteruit sinds Kering een meerderheid verwierf in het kapitaal”, aldus nog Bloomberg, dat erop wijst dat Puma destijds zo’n 5,3 miljard euro waard was, terwijl dat vandaag ‘maar’ 3,3 miljard euro meer is.
Gevraagd naar een reactie op het nieuws, reageerde topman Bjorn Gulden tijdens een teleconferentie over de kwartaalresultaten kort maar krachtig: “Dat gerucht duikt elk kwartaal weer op.”