Mayerline lanceert een tweede collectie onder haar circulaire sublabel RE-NEW. Na de upcycled mantelcollectie vorig jaar, introduceert het Belgische modemerk een reeks jeansrokken, gemaakt uit ingezamelde jeansbroeken en deadstock materialen.
Duurzaamheidsstrategie #PassItOn
De nieuwe collectie, die op 17 maart in de winkels ligt, biedt zowel midi- als maxi-rokken in maten 38 tot 50. Mayerline werkte opnieuw samen met CiLAB, een Mechels textielatelier gespecialiseerd in upcycling, voor de productie. De jeansbroeken werden ingezameld tijdens de inzameldagen “R.E.S.P.E.C.T. Days” van 2024 en zijn herwerkt tot eigentijds modellen. Ook de toegevoegde linten en knopen zijn deadstock-materialen.
Met RE-NEW blijft Mayerline inzetten op circulaire mode als onderdeel van de bredere duurzaamheidsstrategie #PassItOn van moederbedrijf Claes Retail Group (CRG). Eerder bracht het sublabel al limited edition feestjurken, mantels, upcycled combi-shirts, kimono’s en draagtasjes uit. Deze week kondigde zustermerk JBC nog nieuwe pop-upwinkels aan van tweedehandsformule Op-Nieuw.
Concullega-retailer e5 lanceerde in februari ook een duurzame denimcollectie, in samenwerking met ontwerpster Murielle Scherre van het lingeriemerk La Fille d’O. Dergelijk lokaal circulair project “betekent ook dat het geld veel langer circuleert in onze economie en dat maakt het lokaal sociaal-economisch stelsel onvermijdelijk veel sterker”, legde Scherre toen uit.