Massimo Dutti, een dochterketen van Inditex, heeft zijn app uitgerust met een nieuwe ‘augmented reality’-toepassing: een virtuele paskamer voor schoenen.
Nieuwe schoenenervaring
In de mobiele app van Massimo Dutti is voortaan de ‘Shoes Experience’ terug te vinden: een virtuele paskamer voor schoenen van het label. Gebruikers kunnen zien hoe een schoen er aan hun voet uitziet door de camera van hun smartphone of tablet op hun voet te richten. In eerste instantie is de tool nog niet voor alle schoenen uit de collectie beschikbaar, maar wellicht wordt het aanbod stelselmatig uitgebreid.
De nieuwe toepassing is te vinden onder de categorie schoenen, maar zit daar wel nog wat verstopt, helemaal aan het einde van de ‘customer journey’ voor de consument: in het winkelwagentje van de consument. Klanten moeten eerst immers al het model en hun maat selecteren, en het product toevoegen aan hun virtuele winkelmandje. Daar kunnen ze kiezen voor ‘bekijken in 3D’, zo bericht FashionUnited. Zo wordt de camera van de shopper geactiveerd en wordt de schoen getoond aan zijn of haar voet.
Moederbedrijf Inditex zet al een tijd sterk in op digitalisering, een trend die het alleen maar versterkt ziet door de coronacrisis. De Spaanse modereus zag de onlineverkoop vorig boekjaar liefst met driekwart stijgen, terwijl ook de winstgevendheid verbeterde. Ook de fysieke winkels is de marktleider volop aan het digitaliseren, waar voor beter voorraadbeheer en een sterkere klantenervaring zou zorgen.