Door de coronacrisis zag het Spaanse modebedrijf Mango zijn omzet gevoelig dalen. Toch was het niet allemaal kommer en kwel, want de e-commerce groeide fors en maakt nu meer dan 40% van de totale omzet uit.
Reddingsboei
De totale opbrengsten van Mango in 2020 bedroegen 1,8 miljard euro, een half miljard minder dan in 2019. De brutobedrijfswinst (ebitda) landde op 193 miljoen euro. Door de lockdowns in heel wat landen en de strenge coronamaatregelen daalde de omzet in de fysieke winkels met liefst 43%, schrijft FashionUnited.
Het Spaanse modemerk kon wel terugvallen op een goed ontwikkelde e-commerce: die tak groeide afgelopen jaar met 36%, goed voor een omzet van 766 miljoen euro. De online verkoop vertegenwoordigde daarmee 42% van de totale opbrengsten, bijna dubbel zoveel als een jaar eerder. CEO Tony Ruiz schrijft dat succes toe aan de grote inspanningen die het bedrijf al twintig jaar doet om het online kanaal uit te bouwen.
Ook de komende jaren wil Mango in de eerste plaats online groeien. Het bedrijf liet eerder al verstaan om dit jaar de kaap van het miljard euro online omzet te willen bereiken. Om die ambitie waar te maken wil de retailer onder meer werk maken van de hyperpersonalisatie van de surf- en winkelervaring en het gebruik van op artificiële intelligentie gestoelde nieuwe technologieën. Onlangs kondigde het merk ook al aan om zijn webshop open te stellen voor complementaire merken. Lingeriemerk Intimissimi is de eerste nieuwe partner in dat verband.