De Spaanse modereus Mango gaat een deel van zijn inkomsten uit e-commerce aan zijn franchisenemers geven. In eerste instantie zullen de franchisers in Spanje, Frankrijk en Nederland ervan kunnen profiteren.
Samenwerking met winkels versterken
“Het lijkt redelijk om een deel van de online omzet met onze franchisers te delen, aangezien de fysieke winkels duidelijk verantwoordelijk zijn voor de belangrijke groei van de online business”, legt directeur expansie Daniel López uit. “Veel van de transacties die bij onze e-commerce terechtkomen, zijn toe te schrijven aan bezoeken van klanten aan onze fysieke winkels.” Met het initiatief wil López de samenwerking met het franchisenetwerk versterken en de ontwikkeling en implementatie van nieuwe omnichannelinitiatieven, zoals een afhaalservice, vergemakkelijken.
De nieuwe maatregel wordt eerst (en met terugwerkende kracht, vanaf 1 januari) geïmplementeerd in Spanje, Frankrijk en Nederland, voor Mango de belangrijkste markten met respectievelijk 142, 82 en 18 franchisewinkels. Op termijn wil de modeketen ook de franchisers uit andere landen van de regeling laten genieten, schrijft FashionUnited.
Mango was een van de eerste modebedrijven die volop investeerde in e-commerce: het bedrijf begon reeds in 2000 met de online verkoop. Die inspanningen hebben geloond, want zowat een kwart van de inkomsten komt tegenwoordig uit e-commerce. Vorig jaar realiseerde Mango een online omzet van 564 miljoen euro.