Mango toont zich – zowat als enige modemerk – positief over de eerste jaarhelft. Ondanks de coronacrisis deed de Spaanse modegroep het in de eerste jaarhelft in een aantal Europese landen bijna even goed als een jaar eerder.
België minst getroffen
Bij Mango herstelt de verkoop zich in “enkele van de belangrijkste Europese markten” snel, laat het Spaanse modebedrijf weten. De groep zou in een aantal landen alweer zeer dicht bij het verkoopniveau van het eerste semester van 2019 aanleunen, toen het bedrijf nochtans naar eigen zeggen een recordomzet haalde.
De landen in kwestie zijn opvallend genoeg België, Duitsland, Rusland, Nederland en Zwitserland. In België daalde de omzet met slechts 4%, terwijl in Duitsland de omzet met 10% is gedaald. De andere drie landen, die allemaal binnen de tien grootste markten vallen, ligt de daling tussen 10% en 14%. Over de Spaanse thuismarkt, die zwaar getroffen werd door de coronapandemie, maakt de retailer geen cijfers bekend.
50% groei online
E-commerce ziet Mango als drijvende kracht achter het herstel: tussen maart en juni steeg de onlineverkoop met 50%. “Deze markten hebben beter gepresteerd dan verwacht sinds het begin van de coronacrisis”, zegt CEO Toni Ruiz, en dat is volgens hem dankzij de inspanningen op het gebied van e-commerce en omnichannel-initiatieven in de afgelopen jaren.
De verkoop via het in 2000 gelanceerde e-commerceplatform is goed voor bijna 24% van de totale groepsomzet, die in 2019 564 miljoen euro bedroeg. Dit cijfer vertegenwoordigt een groei van 26,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Oorspronkelijk had Mango zich tot doel gesteld om in 2020 30% van de totale omzet online te halen, maar verwacht het nu nog beter te doen. Ook in het algemeen verwacht de Spaanse groep een omzetgroei dit jaar.