De Spaanse modeketen Mango zag vorig jaar haar omzet terugvallen als gevolg van ongunstige weersomstandigheden. Toch toont de retailer zich optimistisch: de verliescijfers krimpen en de onlineomzet stijgt sterk.
Hoge temperaturen
Mango heeft in 2017 zijn verlies met 45% teruggebracht, tot 33 miljoen euro. De omzet van de groep daalde wél: met 2,9% naar 2.194 miljoen euro. In de tweede helft van het jaar had de retailer te kampen met tegenvallende verkopen als gevolg van de hoge temperaturen in de belangrijkste markten. Anders zou het bedrijf wel degelijk winst hebben gemaakt, stelt topman Daniel Lopez. Hij rekent op beterschap in 2018 en zag de omzet de afgelopen vijf maanden gunstig evolueren.
De online omzet steeg met 15,4% tot 339,2 miljoen, euro, wat neerkomt op 15,5% van de totale omzet. Mango vertrouwt erop dat e-commerce 20% van de totale omzet zal bereiken in 2019, een doelstelling die oorspronkelijk pas gepland was voor het einde van 2020. Mango verkoopt online in 83 landen en is dit jaar van plan uit te breiden naar Iran en Oekraïne.
De retailer sloot het jaar af met 211 ‘megastores’ van meer dan 1.100 m², waarvan er 20 werden geopend in het afgelopen jaar. In totaal heeft de keten 2.190 winkels verspreid over 110 landen.