Nieuwe formule komt ook naar België
De “family stores” zullen tot 3.000 m² groot zijn en alle collecties van het Spaanse concern aanbieden: naast de damescollectie dus ook de mannenlijn HE by Mango, de accessoirecollectie Mango Touch en de nieuwste kinder-, sport en ondermodelijnen. Mango kondigt voor februari trouwens alweer een nieuwe lijn aan: Violetta, speciaal voor grotere maten.
Eind 2014 wil het concern, dat binnen de tien jaar Zara hoopt bij te benen, al zo’n 200 family stores open hebben, vooral in Europa. Voor het einde van dit jaar moeten er al 13 operationeel zijn, waarvan de eerste nog deze maand opengaat in München.
Verder staan Barcelona, Bilbao, Parijs en Maastricht op de planning. Ook Luxemburg, Rusland, Italië, Noorwegen, Polen en ook België krijgen zeker zo’n megastore. Voor het project heeft de groep dit jaar een budget van 256 miljoen euro gereserveerd.
Doel: 5 miljard euro omzet
“We hebben 2012 afgesloten met een omzet van 1,7 miljard euro. Over vier of vijf jaar wil Mango een jaaromzet halen van 5 miljard“, klint Lopez ambitieus. Behalve via organische groei en nieuwe “family stores” wil Mango dat doel ook bereiken door een verdere expansie van de bestaande winkelformules. Zo komen er al zeker drie nieuwe HE by Mango-winkels in Duitsland en vijf nieuwe Mango Kids in Spanje en Duitsland.
Mango telt intussen ruim 2.600 vestigingen in 107 landen. De modegroep realiseert 84% van zijn omzet buiten Spanje.