De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.
Sterke merkbeleving is toekomst retail
“De toekomst van retail is geïnspireerd door een sterke merkbeleving. De winkel is daarbij de storyteller van je merk en de nieuwste aanwinst is daar een perfect voorbeeld van”, zegt Ward Termeer, sinds vorig jaar directeur en eigenaar van Manfield, over de eerste Belgische vestiging in Antwerpen.
In de nieuwe schoenenwinkel in de Stadsfeestzaal wil de premium-schoenenketen tonen hoe “schoenenmode door de klant beleefd moet worden”. Het merk staat naar eigen zeggen voor stijl, kwaliteit en oog voor detail, met ook een sterke focus op service. Zo kunnen klanten ook in de nieuwe winkel koffie krijgen, hebben medewerkers et een oprekleest om schoenen beter te laten passen en is er een werkbalie voor aanpassingen of herstellingen.
“Schoenen draaien om ambacht”
“Schoenen draaien om ambacht. Dat laten wij onze klant graag zien en ervaren”, aldus Termeer. Het winkelinterieur weerspiegelt die ambachtelijkheid door leer en hout te combineren, zowel in het meubilair als in de wanden en vloeren. De voorraad is ook in het interieur verwerkt, waardoor een magazijn achteraan met andere maten niet meer nodig is.
Als er toch iets niet voorradig is, kunnen klanten met behulp van een tablet vanuit de winkel bestellen en thuis laten leveren. Met die zogeheten ‘tablet-assisted sales service’ wil eigenaar Termeer “nee-verkoop uitsluiten, doordat de volledige collectie altijd beschik- en leverbaar is.”
Manfield is nog maar sinds kort een Nederlands bedrijf: begin vorig jaar nam Termeer Groep, het moederbedrijf van ook schoenenketen Sacha, het van oorsprong Engelse familiebedrijf over. Het schoenenmerk, dat onder meer inzet op vakkundige verwerking van natuurlijke materialen, wil nu ook internationaal uitbreiden. Het opende daarom recent winkels in Duitsland en België. De keten heeft vandaag 47 winkels en een webshop. Online verdeelt ook Wehkamp de collecties.