Solange Schwennicke, van 1970 tot 1994 CEO van handtassenmerk Delvaux, is overleden op 85-jarige leeftijd. De West-Vlaamse maakte van Delvaux het tot op vandaag gewilde luxemerk.
Verlieslatende erfenis
Het verhaal van Schwennicke (in Gistel geboren als Sofie Hanssens) begon in 1957, toen ze op 19-jarige leeftijd Franz Schwennicke, de directeur van het Brusselse lederwarenmerk Delvaux, leerde kennen. Na hun huwelijk ging ze aan de slag op de creatieve afdeling van het bedrijf als ontwerpster, maar na het overlijden van haar echtgenoot in 1970 nam ze zelf de leiding over.
Als zeldzame vrouwelijke CEO was het geen evidente opdracht, eens te meer omdat Delvaux toen verlieslatend was. Het lederwarenbedrijf telde destijds 35 medewerkers en drie winkels in Brussel. Schwennicke slaagde er echter in het roer om te gooien en het merk te verjongen.
Transformatie tot trendy merk
Van reiskofferspecialist transformeerde Delvaux tot hip luxemerk, dat ook probeerde te internationaliseren. Al ging dat niet zonder slag of stoot: als Belgisch merk slaagde Delvaux er bijvoorbeeld niet in door te dringen op de Franse en Amerikaanse markten. In 1994 nam zoon François Schwennicke de rol van CEO op zich.
Drie jaar na de aanstelling van Christian Salez als eerste externe CEO in 2008, kwam een meerderheidsbelang in handen van het Aziatische Fung Brands. In 2021 volgde dan de overname door luxeholding Richemont. Op dat moment had Delvaux 500 werknemers, 50 winkels en een omzet van 130 miljoen euro.