Online doet het goed
De totale omzet liep met drie procent terug, naar 204 miljoen euro. De lagere omzet kwam er door verschillende promoties in de winkels, maar Macintosh sloot ook 9 procent van zijn filialen ten opzichte van een jaar eerder. Het nettoverlies zakte wel van 31 naar 4 miljoen euro, als positief gevolg van de verkoop van winkels: zo verkocht Macintosh in mei van dit jaar Nea International voor 16 miljoen euro.
Macintosh heeft dan ook gemengde gevoelens over de resultaten. “Na de significante winst van marktaandeel in H1 2014 hebben we in de eerste jaarhelft van 2015 bij Fashion NL zowel in “like-for-like” winkels als online opnieuw marktaandeel gewonnen”, zegt CEO Kurt Staelens. “Ook in België zien we onze crosschannelstrategie tot uitdrukking komen in een snellere online groei dan de markt.”
De online omzet van Macintosh steeg dan ook sterk: in Nederland ging de online omzet bij de schoenenketens de hoogte in met 22,3%, terwijl in de BeLux sprake was van een stijging van 19,2%. Dit staat in schril contrast met de offline omzet, die in Nederland met 4,8% terugviel en in BeLux met 0,4%. In totaal daalde de omzet van de schoenenwinkels in Nederland met 2,2%, terwijl er in BeLux sprake was van een lichte stijging van 0,2%.
“Kwantum snel verkopen”
De afslankoperatie is overigens nog niet voltooid: Macintosh wil dit jaar ook nog af van Kwantum en zijn Britse activiteiten. “Na de verkoop van Kwantum en de Britse activiteiten zullen we nagenoeg schuldenvrij zijn. Dat maakt de gesprekken met de banken weer een stuk gemakkelijker. Dan hebben we alleen nog gesprekken met de banken over werkkapitaalfinanciering”, zegt Staelens aan De Telegraaf.
Dat zal de groep deugd doen: eind vorig jaar had Macintosh nog een schuld van ongeveer 70 miljoen euro en om het hoofd boven water te kunnen houden werden er de afgelopen jaren verschillende herfinancieringen doorgevoerd.
Om er zeker van te zijn dat het niet opnieuw fout loopt, zullen de verschillende bedrijfsonderdelen voortaan rechtstreeks aan de CEO moeten rapporteren: “We zitten korter op de business. Snelheid en wendbaarheid zijn belangrijker dan ooit.” Daarnaast zal er ook heel wat geïnvesteerd worden in de Benelux: “In Nederland en België zijn we marktleider en daar liggen onze kaarten dus een stuk beter, maar dan moeten we wel kunnen investeren.”
Staelens wil dan ook nog dit jaar af van Kwantum en de Britse winkels. Voor Kwantum zijn er momenteel al bindende biedingen binnengekomen, maar in het Verenigd Koninkrijk is alles nog in een vroeg stadium en komen enkel indicatieve biedingen binnen, aldus de topman.