19,1 miljoen euro verlies in 2013
Commercieel is Maasmechelen Village, met zijn 19.700 m² shops en horeca, nochtans een succes. Het aantal bezoekers steeg van bijna 1 miljoen in 2002 over 2,5 miljoen in 2006 tot meer dan 3 miljoen vorig jaar, dat zijn er gemiddeld 57.000 per week! Ook de omzet stijgt jaar na jaar: van 13 miljoen euro in 2009 tot 19,5 miljoen euro vorig jaar.
Puur financieel gesproken oogt het plaatje echter totaal anders, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit: “Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee”, schrijft de krant. “De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36% meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief.”
“Winstgevendheid geen doel op korte termijn”
Ondanks een schuldenberg van 236 miljoen euro blijft de Amerikaanse eigenaar Value Retail het vertrouwen behouden in Maasmechelen Village. Value Retail ziet Maasmechelen Village dan ook als een investering op langere termijn en in het grotere geheel. “Dat cijfer geeft ten eerste de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie”, klinkt het bij het bedrijf.
Bovendien maakt Maasmechelen Village deel uit van de veel grotere groep Value Retail. En dat is volgens de directie geen detail: “Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert.” Volgens de bedrijfsleiding is winstgevendheid voor Maasmechelen Village zelfs geen doel op korte termijn. “Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement.”
In Europa heeft de moedergroep Value Retail negen merkendorpen en er zijn er ook nog twee in China, waarvan er één volgend jaar opent in Sjanghai.