Het Franse luxeconcern LVMH verwerft een belang van 60% in Off-White, het label van ontwerper Virgil Abloh die sinds 2018 verantwoordelijk is voor de mannencollecties van Louis Vuitton.
Groeiend belang van streetwear
Zopas meldde LVMH dat het een meerderheidsbelang heeft genomen in Off-White, het merk dat in 2013 in Milaan werd gelanceerd door de Amerikaanse ontwerper Virgil Abloh. Hierdoor krijgt het grootste luxegoederenbedrijf ter wereld een stevige voet aan de grond in de streetwear, een uiterst winstgevend segment dat de voorbije jaren een prominente plaats heeft ingenomen binnen de haute couture.
LVMH zal 60% van het merk bezitten terwijl de oprichter een belang van 40% aanhoudt. Verdere details over de transactie werden niet bekendgemaakt, schrijft Les Echos.
Tot nu toe werd Off-White gecontroleerd door New Guards, een Italiaanse groep die tevens eigenaar is van Palm Angels en Heron Preston. New Guards werd in augustus 2019 opgekocht door Farfetch voor zo’n 600 miljoen euro. Als licentiehouder zal Farfetch het merk blijven exploiteren.
Nauwe banden
Binnen zijn segment is Off-White een belangrijke speler. Het label heeft wereldwijd al 56 winkels en telt meer dan 10 miljoen volgers op Instagram. In februari kondigde Andrea Grilli, de grote baas van New Guards, aan dat hij mikt op een omzet van een miljard dollar binnen vijf tot tien jaar.
De deal zet de steeds de steeds nauwere samenwerking tussen Abloh en het Franse luxehuis nogmaals in de verf. Het verhaal begon in 2007, toen de ontwerper van Ghanese en Amerikaanse afkomst, in die tijd nog artistiek directeur van Kanye West, meewerkte aan de creatie van een collectie van Fendi. In 2015 was Abloh vervolgens finalist voor de LVMH Young Designer Award. Drie jaar geleden werd hij benoemd tot hoofd van de mannencollecties van Louis Vuitton.