LVMH verkocht in het derde kwartaal weer meer handtassen en lederwaren, al was er nog een sterke daling in de dutyfree- en cosmetica-segmenten. De luxeholding ziet “bemoedigende tekenen van herstel”.
Compenseert niet genoeg
Er was opnieuw groei in Azië en duidelijk herstel in de Verenigde Staten, ziet luxegroep LVMH na afloop van het derde kwartaal. De “bemoedigende tekenen van herstel” die de Louis Vuitton-moeder al in juni waarnam, werden nu in alle regio’s bevestigd.
De grootste producent van luxegoederen ter wereld boekte dan ook een vergelijkbare omzetgroei van 12% in zijn mode- en lederwarentak, met als sterkhouders de merken Louis Vuitton en Dior. De afdeling was goed voor een omzet van 5,9 miljard euro en presteerde zo veel beter dan de omzetdaling van 1% die analisten volgens de Financial Times verwachtte.
Toch was het niet genoeg om de zwakke verkoop in de segmenten ‘dutyfree’, cosmetica, horloges en sieraden te compenseren. In totaal kwam de vergelijkbare omzet in het voorbije kwartaal daardoor nog steeds 7% lager dan een jaar eerder uit, op 11,96 miljard euro. Analisten hadden een daling van 10% voorspeld.
Waakzaam blijven
In de eerste negen maanden van dit jaar daalde de omzet van LVMH op vergelijkbare basis met 21% tot 30,3 miljard euro, maar Vuitton-eigenaar Bernard Arnault heeft het niettemin over een aanzienlijke verbetering in het derde trimester. Door de aanhoudende onzekerheid blijft het luxehuis weliswaar waakzaam, zowel op het vlak van kostenbesparingen als investeringen.
De coronapandemie trof iedereen in de luxesector hard: analisten verwachten dat de verkoop in de sector dit jaar met 30% zal dalen en dat het tot drie jaar zal duren vooraleer de omzet zich volledig herstelt. Precies daarom hangt veel af van het proces tussen LVMH en de Amerikaanse juwelier Tiffany, dat op 5 januari van start gaat. De Fransen willen aan de overname van 16 miljard dollar zien te ontsnappen.