Dat de coronacrisis zich bijzonder sterk doet voelen in de luxesector, blijkt nu ook uit de halfjaarcijfers van LVMH. De omzet en winst van het Franse concern kregen de voorbije zes maanden een fikse dreun.
Ongeziene klap
In de eerste helft van jaar realiseerde LVMH, moedermaatschappij van onder meer Louis Vuitton, Dior en Bulgari, een omzet van 18,4 miljard euro. Dat is liefst 6,7 miljard euro (of 27%) minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Alle productsegmenten van het concern leden onder de lockdowns die in heel wat landen ingesteld werden ten gevolge van de coronacrisis, maar de schade was het grootst in de afdeling ‘uurwerken en juwelen’, waarvan de omzet kelderde met 38%.
Ook de winst liep in de eerste jaarhelft fors terug: de bedrijfswinst zakte naar 1,67 miljard euro, een daling met 68%. Enkel de segmenten ‘wijnen en sterkedranken’ en ‘mode en lederwaren’ eindigden met een positief resultaat, alle andere afdelingen doken in het rood. De nettowinst van het Franse luxeconcern lag zelfs bijna 85% onder het niveau van een jaar eerder.
Voorzichtigheid
Topman Bernard Arnault blijft eerder voorzichtig voor de rest van het jaar, ook al waren er in juni duidelijke tekenen van herstel in China. “Hoewel we sinds juni sterke signalen van een opleving van de activiteit hebben waargenomen, blijven we de rest van het jaar zeer waakzaam“, stelt hij in een mededeling.
“Dankzij de kracht van onze merken en het reactievermogen van onze organisatie zijn we ervan overtuigd dat LVMH in een uitstekende positie verkeert om te profiteren van het herstel, waarvan we hopen dat dit in de tweede helft van het jaar zal worden bevestigd, en om onze voorsprong te versterken in de wereldwijde luxemarkt in 2020”, besluit Arnault.