Voor LVMH lijkt de coronacrisis alweer helemaal vergeten: het Franse luxeconcern verkocht in het tweede kwartaal opnieuw meer Louis Vuitton-handtassen en Moët-champagne en ligt nu op schema om zijn verkoopcijfers van voor de pandemie ver te overtreffen.
Onder stoom in tweede kwartaal
De groep van miljardair Bernard Arnault profiteerde vooral van een sterke toename van de vraag naar luxeproducten in de Verenigde Staten en China. Ook in Europa herstelt de markt zich, maar daar verloopt het allemaal wat geleidelijker.
LVMH boekte in de eerste zes maanden van 2021 een omzet van 28,7 miljard euro, ruim de helft meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Ten opzicht van 2019, dus vóór corona, was er een organische groei van 11%. Het herstel dat reeds tijdens het eerste kwartaal werd ingezet, kreeg nog een extra versnelling in de periode april-juni.
Lederwaren en champagne
De divisie mode en lederwaren, die bijna driekwart van de jaarlijkse operationele winst genereert en merken als Louis Vuitton en Christian Dior omvat, was de drijvende kracht achter het grootste deel van de groei. Dit compenseerde ruimschoots de aanhoudende zwakte in wat LVMH’s op één na grootste activiteit was vóór de pandemie: de “selectieve detailhandel”, die zwaar leunt op taksvrije winkels in luchthavens.
Daarnaast trok de verkoop van wijn en gedistilleerde dranken sterk aan. De opbrengsten van die divisie lagen 12% boven pre-pandemieniveau. Vooral in Europa en de Verenigde Staten was de vraag naar champagne erg groot, schrijft de Financial Times.
Recordkoers
Dat LVMH de uitdagingen van de crisis in grote mate heeft overwonnen, blijkt ook uit de toegenomen rentabiliteit. De bedrijfswinst kwam uit op 7,6 miljard euro, ruim 4,5 miljard meer dan vorig jaar en bovendien 44% boven het niveau van 2019.
Op de beurs is het LVMH-aandeel dit jaar opgeklommen naar zijn hoogste koers ooit. Op basis van marktkapitalisatie is het luxeconcern nu het grootste bedrijf van Europa.