De coronapandemie kost LVMH 15% aan omzet in zijn eerste kwartaal. De meeste winkels en productie-ateliers zijn dicht, maar toch blijft eigenaar Bernard Arnault positief. Hij staat ondertussen wel zijn loon af.
“Bewezen veerkrachtig”
“LVMH heeft bewezen veerkrachtig te zijn in een economische omgeving die wordt verstoord door een ernstige gezondheidscrisis, wat de afgelopen weken heeft geleid tot de sluiting van winkels en productielocaties in de meeste landen, en tot de opschorting van internationale reizen”, zegt Arnault.
Eind maart had de luxegroep al een omzetdaling tussen de 10 en 20% voorspeld voor het eerste kwartaal, en nu komen de verkoopcijfers inderdaad pal in het midden van die vork uit. De omzet daalde met 15% in de periode januari tot maart, goed voor een omzet van 10,6 miljard euro. Op vergelijkbare basis, zonder wisselkoerseffecten en overnames, was er een daling van 17%.
Online is de verkoop wel gestegen, terwijl de omzet in de kernafdeling van mode- en lederwaren – met merken als Louis Vuitton en Christian Dior – eigenlijk ook iets beter meeviel dan sommige analisten hadden verwacht, met een organische daling van 10% ten opzichte van een jaar eerder.
Bernard Arnault werkt gratis
“Dankzij de inzet van iedereen en de kracht van de merken behoudt de LVMH-groep een goede veerkracht om deze wereldwijde uitdaging aan te gaan”, aldus eigenaar en CEO Arnault, die zelf verzaakt aan zijn volledige salaris voor april en mei, en ook afziet van zijn variabele beloning voor het jaar 2020. Andere topmanagers, waaronder dochter Delphine Arnault, zullen naar verluidt hetzelfde doen. De groep verlaagt ook het vooropgestelde dividend met 30%.
LVMH hoopt op herstel in mei of juni, maar durft geen concrete voorspellingen te doen. CFO Jean Jacques Guiony zegt de kosten scherp in de gaten te houden en onder meer te onderhandelen over huurverlagingen. De overname van Tiffany & Co gaat ook gewoon door zoals afgesproken, belooft Guiony.