De Franse luxegroep LVMH heeft het jaar 2017 sterk afgesloten: voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 13%, vooral gedreven door sterkere prestaties in China. De modetak van het bedrijf groeide zelfs met 21%.
Grote vraag naar Louis Vuitton
De omzet van LVMH, het moederbedrijf van luxemerken zoals Louis Vuitton en Dior, kwam in het jaar 2017 uit op 42,64 miljard euro, tegenover 37,6 miljard euro een jaar eerder. De grootste groeier was het modesegment, waar de omzet dankzij een uitstekende prestatie van Louis Vuitton met 21% steeg naar 15,5 miljard euro.
Ook de andere takken van de groep presteerden sterk: zo werd er 12% meer parfum en cosmetica verkocht, 10% meer horloges en juwelen en 5% meer wijn en sterkedrank. Ook de kerstperiode was bijzonder succesvol voor LVMH, met een omzetstijging van 24% in december van vorig jaar.
Recordjaar
Die knappe cijfers leverden LVMH ook een aardige winst op: de operationele winst steeg met 18% naar 8,3 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs met 29% steeg naar 5,1 miljard euro. “LVMH heeft opnieuw een recordjaar gehad. De uitstekende prestatie, waar al onze afdelingen aan bijdroegen, is deels te danken aan een opverende economie, maar komt er toch vooral dankzij de kracht van onze merken en hun vermogen om zich telkens heruit te vinden”, zei CEO Bernard Arnault trots.
Ook voor 2018 is LVMH voorzichtig optimistisch. Het verwacht nog steeds groei, maar vermoedt dat het moeilijk wordt om de groeicijfers van 2017 te evenaren.