LVMH heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met Canopy, een ngo die zich inzet voor bosbehoud en de transformatie van niet-duurzame bosproductketens. Het Franse luxeconcern bekommert zich trouwens niet enkel om het milieu, maar richt tevens een noodfonds op voor de eigen werknemers.
Natuurlijk erfgoed beschermen
In een persbericht stelt LVMH dat er jaarlijks meer dan 3,2 miljard bomen worden gekapt om papieren verpakkingen te produceren of om stoffen als viscose en rayon voor kleding te maken. Door met Canopy samen te werken, kan het merken helpen om toeleveringsketens te veranderen, bossen te redden en van alternatieve ‘NextGen’-oplossingen de standaard te maken.
Concreet verbindt LVMH er zich toe dat zijn toeleveringsketens voor papier, papieren verpakkingen en stoffen tegen het einde van 2022 vrij zijn van vezels uit ’s werelds oeroude en bedreigde bossen. Daarnaast zal het luxeconglomeraat zijn toeleveringsketens beïnvloeden om ’s werelds resterende bossen en bedreigde leefgebieden te beschermen. Ten slotte zal LVMH ook de ontwikkeling van NextGen-oplossingen ondersteunen, zoals het gebruik van landbouwresidu’s, gerecycled textiel en microbiële cellulose voor de productie van papier, verpakkingen en textiel.
“4,8 miljard jaar evolutie heeft ons allemaal een buitengewoon natuurlijk erfgoed opgeleverd dat niemand mag verspillen”, citeert FashionUnited Nicole Rycroft, uitvoerend directeur van Canopy. “We zijn verheugd dat LVMH en al hun iconische Maisons nu samenwerken met Canopy om het behoud van ’s werelds onschatbare bossen en klimaat aan hun traditie toe te voegen.”
Noodfonds
Los van de milieu-inspanningen heeft het luxeconcern ook een nieuw wereldwijd nood- en ondersteuningsfonds voor zijn 150.000 werknemers gelanceerd. Bedoeling van het zogenaamde LVMH Heart Fund is om personeelsleden, die plotseling met een “ernstige persoonlijke situatie” worden geconfronteerd, te helpen door hen financiële noodhulp en toegewijde sociale en psychologische steun te bieden. Verder wordt er ook een gratis, anonieme en vertrouwelijke hulplijn in het leven geroepen, schrijft FashionUnited.
“Het succes van een onderneming wordt niet alleen afgemeten aan haar financiële resultaten, maar ook aan haar bijdrage aan de samenleving en de steun die zij haar medewerkers kan bieden, waar ook ter wereld. Toewijding is een van onze kernwaarden, en de lancering van het LVMH Heart Fund is daar weer een voorbeeld van”, verklaarde CEO Bernard Arnault.